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North Korea perceived by South

Cat: HIS
Pub: 2003
#:0307a
 

O-Son-Fa

Up: 03z04

Title

North Korea perceived by South Koreans

韓国人から見た北朝鮮

Author
O-Son-Fa 呉善花
Index
Why?
  • A reading circle by O-Son-Fa, Visiting Professor of Takushoku University and visiting researcher of Glocom was held at Dec. 4, 2003 at Glocom of International University of Japan.
  • The theme was "North Korea perceived by South Koreans," which seemed to be seasonable now in Japan: active Q&A followed after the author's explanation and commentary of the book.
  • 2003年12月4日に国際大学Glocomにおいて、呉善花 (O-Son-Fa) 拓殖大学日本文化研究所客員教授・GLOCOM客員研究員による「韓国人から見た北朝鮮」の読書会が行われた。
  • これは時機を得たテーマであり、著者による解説の後、熱心な質疑が続いた。
Summary
要約
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0. Prologue:

0.プロローグ:

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1. The image of North Korea:

  • Since the summit conference in 2002 of Koizumi and Kim Jong Il, where the abduction issue became clear, bad image and credibility gap increased in Japan. But on the contrary in South Korea, after the anti-Japan and anti-communism military regime continued for a long time in ROK. Kim Dae Jung administration started in 1998 has adopted the Sunshine Policy, which not only eased the jitters of North (DPRK) , but also is showing sympathy as the blood bothers.
  • In particular the summit conference in 2001 of Kim Dae Jung and Kim Jong Il diffused better impression of Kim Jong Il, who showed courtesy for the elder partner:
  • Even regarding to the suspicious nuclear development by North, the majority people in ROK still believe that even North would not make a nuclear attack on the same race.
  • At the Asian Sports event in Sept. 2002, every behavior of the beauty cheer group became a popular topic. They are regarded in South as the typically traditional Korean beauty with neat and clear image, being hounded by paparazzi-type fan clubs. Thus the trend of public opinion about North Korea varies between Japan and ROK.

1.北朝鮮に対するイメージ:

  • 日本では2002年の日朝首脳会談での拉致事件発覚以降、悪いイメージと不信感が増幅しているのとは全く対照的に、反日反共の軍事政権が長く続いた韓国では、1998年に発足した金大中政権の太陽政策以降、北に対する恐怖感が薄らぎ、むしろ同胞民族としての親近感から親北のムードへと変化してきている。
  • 特に、2001年の南北首脳会談で、年長者に対する礼儀をわきまえた金正日の態度によって韓国での好印象が広まった。
  • 核問題についても、韓国では同一民族に対して核を使用することはあり得ないと信じている人が過半数に達している。
  • さらに2002年9月のアジア大会での美女応援団に対し、伝統的な韓国美人の清楚なイメージや統一行動について追っかけファンクラブができるなど話題沸騰した。このように日韓の間では、北朝鮮対して世論の対応が大きく違ってきている。
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2. Confucian ideology:

  • Yi Dynasty (1392-1910) continued 518 years since 14th century, and swept off Buddhism hitherto protected by Koryo. Confucian ideology is a kind of secularism, which features ethnocentrism and centralization of government; adopting consistent contemptuous attitude to Japan on the ground of Sinocentralism.
  • There still remains the principle of elimination of foreigners derived from Confucianism not only in North but also in South, like the end of Edo period of Japan. Both North and South Korean society are common in  their social ethics and awareness of consciousness, though their political systems are different. Both Koreans pride themselves on their own tribe, depreciating international marriage due to amalgamation of their pure blood, and emphasizing filial piety; as Korean terms 'hana-nim' means 'the only one', and "han-nim' means 'the Load' typically used to represent the root of patriarchal society derived from Confucianism.
  • 'Che-che' ideology of North Korea would be the most extreme case of Confucianism. Furthermore, both Korean precede using Hangul phonogram characters to Kanji ideogram characters, placing first priority on their tribal culture. But meaning of the loss of abstract vocabulary expressed by Kanji is serious: making both Korean people poor in expressing abstract concepts and proper understanding of literature and history apart from daily life.

2.儒教イデオロギー:

  • 朝鮮半島では、14世紀末以来518年も続いた李氏朝鮮が、それ以前の高麗の仏教色を払拭し、現世主義的な儒教イデオロギーを推し進め、自民族優先主義 (ethnocentrism) や嫉妬深い中央集権主義を実現し、小中華思想によって日本に対し、一環した侮日観を採ってきた。
  • 「衛正斥邪」は日本の尊皇攘夷に相当する。実は北朝鮮のみならず韓国にもこの儒教的な伝統は多く残っている。北と南とでは、首から上は社会主義と資本主義の違いはあるものの、首から下の社会的な倫理や意識の構造は共通している。自民族を自画自賛し、国際結婚を民族の血を濁らせるとして否定的し、父系の縦社会の孝を重視し、ハナニム (唯一様)・ハヌニム (天様)という家父長的な国家観などのルーツは、まさに儒教=天命思想にある。
  • 北朝鮮のチェチェ思想はいわば儒教をより極端に体系化した社会主義版といえる。また言語についても、日本語以上に漢字中心の伝統を捨てて、ハングル専用の言語にしたことも自民族優越主義と関係がある。特に漢語のもつ抽象的な語彙を失ったことによって、日常会話から離れた議論や、文学・歴史の理解などが不得手となっている現実は南北共通している。
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3. Common sense of aesthetic feeling:

  • In the field of culture, Korean people tend to like symmetrical configuration with integrated aesthetic feeling and color sense from arrangement of housing and city planning to appetite of dish, way of makeup and dress. It is obvious among Koreans that the full moon or full bloom should be mostly admired. 'Happo-bijin' (= pleasure-all, literarily beauty from octamerous angles) in Korean means externally and internally perfect beauty.
  • While in Japanese culture, symmetrical arrangement of garden or house is not appreciated. In enjoying the beauty of flowers, the moment of the verge of falling is mostly admired. In observing the moon, both crescent or sixteen-old-day moon is regarded as the most lovable.

3.共通の美意識:

  • また文化の面では、朝鮮民族は、左右対称を好み、統一的な美意識や色彩感覚を持つことについては、家や首都の作り方から食器や化粧や衣装のみならず、満月や満開を愛でる気持にまで現れている。「八方美人」という言葉は、韓国語では、日本語にあるように否定的なニュアンスがなく、外見も内面も完璧な美人を意味する。
  • 日本では、庭や家の構えなどでは左右対称はあまり好まれず、花も散りかけの美しさにもののあはれを感じ、また月も三日月、十六夜などむしろ満ち足りない姿を愛でる文化がある。
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4. Dilemma of ROK:

  • The threat from North Korea is neither nuclear weapon nor missile: absolute patronage of 20 million North Korean people due to collapse of the regime it the most serious threat. To avoid such worst scenario there would be no other way to make them shift to open economic structure with continuing economic aid together with further steps for disarmament. It is an annoying dilemma of ROK to sustain North Korean regime which is just in the process of collapse.

4.韓国のジレンマ:

  • 韓国にとっての北の脅威とは、核でもミサイルでもなく、体制が崩壊して2000万人を韓国が丸ごと抱える事態になることである。そうならぬためには北に経済援助をしつつ軍縮を進め開放経済に移行させるしかない。これは崩壊しようとしている北の体制を崩壊させないというジレンマなのである。
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5. Japan as the most artistic power:

  • Japan should awake the factor of "artistic power" rather than technological or economic power. For example, tea ceremony of Japanese culture is the typical one, which lay emphasis on natural material, sense of identity with nature, value of volatility and ambiguity. These values might have a power to create future.
  • Such unconscious way of thinking had been existed since Jomon period (straw-rope pattern culture prevailed in Japan from around 5C BC to 4C), gradually formed into pre-Asiatic conception, which could be the third axis to cultivate new way of future viewpoint, a pro-Japanese South Korean researcher explains who lives in Japan for 27 years.

5.芸術大国=日本:

  • 日本は、技術大国、経済大国であると同時に「芸術大国」であることをもっと自覚すべきである。茶の湯などに典型的に見られるように日本の文化には、素材を重視し、自然との一体感を感じ、揺れ動く曖昧さへの価値観がある。そこに未来を創造する力があるのではないだろうか。
  • これからのグローバルな社会においては、欧米的な日本、アジア的な日本に加えて東アジア文化の底流にある無意識な「縄文的」あるいは「前アジア」的な発想・視点が未来を切り開く新たな第三の軸になり得るのではないかと、在日27年の知日派の韓国の学者は説く。
Comment
  • There is no ease way to find neutral term how to express North and South Korea. Actually if we use English term 'Korea,' which is neutral, but if we use Kankoku or Chosen in Japanese, the former seems to favor South Korea while the latter favors North Korea.
  • We should have really neutral terminology how to express the both Korea. It surely is more important to have the integrated Korea rather than two Koreas.
  • 北と南を中立的に表現することは容易ではない。英語でコリアといえば中立的ではあるが、もし我々が日本語で、韓国あるいは朝鮮というと前者は南朝鮮びいきで後者は北朝鮮びいきととられる。
  • 両朝鮮を真に中立的に表現する言葉を持つべきである。もっと重要なことは両朝鮮ではなく一つのコリアにすることだが...

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