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Convergence of Telecom & Broadcast,
and Contents Circulation

Cat: ICT
Pub: 2005
#:0601a

Wataru Kameyama

05z31u/18215r

Title

Conversion of Telecom & Broadcast,
and Contents Circulation

通信・放送の融合とコンテンツ流通

Author
Wataru Kameyama
亀山渉
Published

Dec.12, 2005

2005/12/12
Index
  1. Background and trend:
  2. Relation of Media and Contents of Radio/TV:
  3. Data volume of typical contents:
  4. Effect of data compression:
  5. Birth of contradiction:
  6. Why convergence does not promote?:
  7. Media which can distribute rich contents:
  8. History repeats itself:
  1. 背景と動向
  2. ラジオ・TVにみるメディアとコンテンツの関係
  3. 典型的なコンテンツのデータ量
  4. データ圧縮の効果
  5. 矛盾の誕生:
  6. なぜ融合が進まないのか?
  7. リッチコンテンツを配信できるメディア
  8. 歴史は繰り返す
Intro
  • Summary of the presentation at IECP of Glocom, International Univ. of Japan by Prof. Wataru Kameyama of Waseda Univ.
  • 国際大学GlocomのIECP研究会での亀山渉早大大学院国際情報通信研究科教授によるプレゼンテーションのサマリーである。
Resume
要約

>Top 1. Background and trend:

  • Contents had been circulated within physical constraints of media.
  • Now, contents have become free from the restriction of media owing to the advent of multimedia coding technology and digital transport technology.
  • Thus technical platform is getting available for independent circulation of contents.
  • What is contents?
    • The term of 'contents' diffused since 21C.
    • Coding and transport protocol technology enabled contents to be separated from media.
  • Change comes out from audio data:
    • CD Audio (16 bit sampling stereo, PCM): 1.5Mbps
    • NTSC or PAL (SDTV): 150 Mbps
    • HDTV: 1Gbps

1. 背景と動向:

  • コンテンツはメディアの物理的制約の範囲内で流通していた。
  • これに対し、マルチメディア符号化技術 (=マルチメディア圧縮技術) とデジタル伝送技術によって、コンテンツをメディアから開放する。
  • これによってコンテンツは単体で流通する技術基盤が整いつつある。
  • コンテンツとは?:
    • コンテンツ用語は21世紀になって広く使用された。
    • 符合化・圧縮技術と伝送技術がコンテンツをメディアから分離した。
  • 音声に最初の変化が訪れた。
    • CD Audio (16 bit sampling stereo, PCM): 1.5Mbps
    • NTSC or PAL (SDTV): 150 Mbps
    • HDTV: 1Gbps

>Top 2. Relation of Media and Contents of Radio/TV:

  • media_contents
  • Burst of application such as radio program, music distribution, call signals with melodies, iPod/iTune, Internet radio, etc.

2. ラジオ・TVにみるメディアとコンテンツの関係

  • 左図は、昔の一体化した状態から、現在のコンテンツは媒体を選ばない状態を示す。
  • アプリの爆発
    • ラジオ番組
    • 音楽配信
    • 着メロ
    • iPod/iTunes
    • インターネットラジオ

>Top 3. Data volume of typical contents:

  1. Email : 16 Kbit
    16bit/character x 1000
  2. Photo: 24 Mbit
    RGB 8bit x 100 pixel x 1000 pixel
  3. Newspaper: 53 Mbit
    (16bit/chra x 14000 + 8 bit x 500 x 500) x 24 pages
  4. Telephone (1hour): 230 Mbit
    8bit x 8000 Hz x 60 x 60
  5. Music (1hour): 5.1 Gbit
    16bit x 2 channel x 44100 Hz x 60 x 60
  6. TV (NTSC, 1hour): 600 Gbit
    16bit x 480pixel x 720pixel x 29.97frame x 60 x 60
  7. HDTV (1hour): 3.6 Tbit
    16bit x 1080 x 1920 x 29.97frame x 60 x 60

3b.Data Compression:

  1. Email: 1/2 by zip = 8 Kbit
  2. Photo: 1/10 by JPEG = 2.4 Mbit
  3. Newspaper: 1/2 by ZIP and 1/10 by JPEG = 2.5 Mbit character + 4.8 Mbit Photo = 7.5 Mbit
  4. Telephone (1hour): 1/12 by MP3 = 19 Mbit
  5. Music (1hour): 1/12 by MP3 = 43 Mbit
  6. TV (NTSC, 1hour): 1/25 by MPEG2 = 24 Gbit
  7. HDTV (1hour): 1/50 by MPEG2 = 72 Gbit

>Top 4. Effect of data compression: Unit: bit (CSV data)

  • contents_compressed

4b. Data volume of typical media:

    1. FD: 12Mbit
      1.44Mbyte x 8
    2. Tel line (1hour): 200Mbit
      56Kbit/sec x 60 x 60
    3. CD: 5.2 Gbit
      650Mbyte x 8
    4. ADSL (1hour): 35 Gbit
      10Mbit/sec x 60 x 60
    5. DVD: 38 Gbit
      4.7 Gbyte x 8
    6. TV wave 1 channel (1hour): 108 Gbit
      30 Mbit/sec x 60 x 60
    7. LAN (100BastT, 1hour): 360 Gbit
      100 Mbit/sec x 60 x 60

>Top 5. Birth of contradiction:

  • Deterioration by copy of analog content:
    • Video copy by VHS, and audio copy by cassette tape have been allowable by the copyright holder.
    • No distribution could be supposed beyond media.
    • Analog expression and the media on which keeps a record has been fixed:
      • Character on a paper
      • Photo on a glossy paper
      • Sound on wave/magnetic tape
      • Movie on wave/magnetic tape
  • Business model on such contradiction:
    • If a record/CD gets hurt, another record/CD will be sold.
    • Radio/TV is heard on live.
    • Legislative preparations are behind of rapidly growing technology.
    • 'Listen to the radio' should be 'listen to the voice via radio.'
    • 'Watch the TV' should be 'watch the program via TV.'
    • 'Media is a mass communications industry'
    • In 1985 Telecom Business Law in Japan segments: Type-I carrier who owns media, and Type-II doesn't.

5. 矛盾の誕生:

  • アナログのコンテンツのコピーは劣化
    • VHSやテープは著作権によって許容
    • メディアを超えてコンテンツが流通しない前提
      • 文字
      • 写真
      • 映像
  • メディアの特性をビジネスモデルに利用
    • レコードやCDが傷つくと買い直しとなる
    • ラジオやTVは生放送
    • 法律は技術進歩の後追い
    • 第一種/第二種通信事業者の区別

>Top 6. Why convergence does not promote?:

  • i-mode:
    • arbitrary site is preferable for DoCoMo.
    • Because DoCoMo gains by the use of network.
  • TV:
    • broadcast by other TV channel could be impossible.
    • Audience rate matters
  • "Convergence of telecom and broadcast is one-side love from telecom side."
  • Why broadcast has been monopolistic service?:
    • Radio wave had been the only media which can transmit TV signals; SDTV (Standard Definition TV) requires 6MHz bandwidth.
    • TV Set had been the only device which can receive analog modulated TV signals.
    • Coverage of the radio is limited, which requires to avoid interference.
    • Thus TV media industry had survived as the king of media; could be the last monopolized industry.
    • Since 21C, such differencia shows its seams, because digital technology accelerated affinity of computer and TV.
    • Users now feel no difference of telecom and broadcast.
    • "VOD" Video On Demand showed unsuccessful solution in 1990s.
    • The solution would be:
      • PDR (Personal Digital Recorder
      • PVR (Personal Video Recorder
      • DVR (Digital Video Recorder)/HDR ( could be HDTV Recorder, or High Data Rate?

6. なぜ融合が進まないのか?

  • i-mode:
    • 勝手サイトは歓迎
    • 通信会社は通信回線を利用してもらうことで収益を得る
  • TV:
    • 他局での放送は論外
    • 視聴率が収益の基本
  • "通信と放送の融合は通信側からの一方的な片思い"
  • なぜ放送は独占的サービスか
    • 電波だけがTV信号を伝送できた。
    • TVセットだけがアナログ変調されたTV信号を受信可能
    • TV局は最後の独占企業
    • ユーザは今や通信と放送の区別はない。
    • VODは90年代に失敗した。
    • 解としては、
      • PDR
      • PVR
      • DVR/HDR

>Top 7. Media which can distribute rich contents:

  • Broadcast wave: Satellite and terrestrial wave
  • Cable
  • Broadband network: IP
  • Mobile phone: 3G/4G
  • Disk: BD, HD-DVD
  • Memory: HDD, Flash memory

7. リッチコンテンツを配信できるメディア:

  • 放送波: 衛星、地上波の電波
  • CATV
  • ブロードバンド: IP
  • 携帯: 3G/4G
  • ディスク: BD, HD-DVD
  • メモリー: HDD, Flash memory

>Top 8. History repeats itself:

  • 50 yeas ago: when TV broadcast started, travel industry strongly opposed.
  • In early 1970s: when R
    showed prototype of VCR with audience restrictions, Disney strongly opposed.
  • Then, SONY was sued in US due to VCR and copyright controversy.
  • In 1982: MPA (Motion Pictures Association of US) lobby to impose on VCR maker as compensation for CM skip.
  • and to be continued ...

8.歴史は繰り返す:

  • 50年前:放送が始まった時、旅行業界は大反対
  • 1970年代初期:RCAが視聴制限機能付きVCRの原型を見せた際、Disneyは絶対反対
  • SONYは何年も米国でVCRと著作権の論争で訴訟
  • 1982年:MPA会長がCM Skipの補償費用をVCR メーカに上乗せしようとロビー活動展開
  • さらに歴史は続く...
Comment
  • At last I decided to abandon to make full bilingual text, because it takes more than double time (except this). Instead I will try to enrich the contents and upload more quickly.
  • But I will try to add some abbreviated explanation with about half of the information content in Japanese.
  • I think abridged Japanese (almost into half) could be enough for Japanese natives.
  • ついに完全バイリンガル文章を作るのを (この文を除き) 諦めた。理由は2倍以上の時間がかかるからである。その代わり内容の充実を図りアップロードの迅速化を図る。
  • 但し、日本語で情報量が半分位の簡略の説明を追加するようにする。
  • 日本語を半分に省略しても日本人には十分と思う。

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